Téma: Čáry, máry, pod kočáry!
Charakteristika:
Zábavnou formou inspirovanou čarodějnickým týdnem si s dětmi zacvičit, posílit smyslové vnímání. Příběhy a povídáním se s dětmi svézt do jejich fantazijního světa, kde je všechno možné.
Pohybové cvičení
- Rušná část (návrhy činností na zahřátí těla):
- Zachraň co nejvíce pavouků: zvolte si zástupný symbol (např: PET víčka), nebo si nakreslete a vystřihněte pavouky. Pavouky umístěte na jeden konec dráhy, dítě na druhé („domeček“), v rámci určitého časového intervalu (čím starší dítě, tím kratší interval), dítě běží na druhý konec dráhy, tam vezme jednoho pavouka a běží zase zpět do „domečku“. Za daný časový interval, musí dítě zachránit co nejvíce pavouků.
- Slet čarodějnic: opičí dráha – slalom mezi „košťaty“, přeskoč, podlez, jdi po linii (provaz, čára) -čarodějnice míří na slet, ale v cestě ji čekají překážky
- Na čarodějnici: obdoba hry na Mrazíka, kdo chytá je čarodějnice, chycené dítě se musí postavit na jenu nohu (domeček na kuří nožce) a počká, až k němu doběhne jiné dítě a vysvobodí ho se slovy a pohlazením „vysvobozuji tě“.
- Závod na koštěti-nejlépe soutěž i s rodiči, sourozenci – kdo rychleji doběhne do cíle?
- Dostrkáš mechovou kouli koštětem až do cíle? Papírová kulička, koště, vytyčená dráha – dostat papírovou kouli, pomocí koštěte do cíle („florbal“)
- Průprava:
- Hod pavouka do sítě- vytvořit si pavouka-zmuchlaná papírová kulička-urči si, kde má pavouk síť (kýbl, nádoba, kruh vytyčený provázkem, prostor za stolem…), zkus ho tam hodit. Trefíš se?
- Nasednutí na koště: nejprve si čarodějnice musí vyzkoušet, jestli zvládne nasednout na koště, než poletí. Na zem dát koště (tyč, násadu od smetáku…), dítě přeskakuje: nejprve snožmo a pote ty samé cviky, ale z jedné nohy na druhou
- postaví se čelem ke koštěti a skáče dopředu, dozadu
- Postaví se bokem ke koštěti přeskakuje z jedné strany na druhou
- Protažení:
- Úklony s koštětem do stran, přes rovné záda úklon dopředu (jen do té úrovně, dokud dítě udrží rovná záda, pánev stojí na místě, uklání se jen vrchní část těla)
- Předávání koštěte z jedné ruky do druhé-nad hlavou, před tělem, za tělem, pod jednou, druhou nohou
- Hluboký předklon-dítě stále drží koště v rukou, narovnaná kolena, kulatá záda
- Turecký sed-koště před nohama-posouváme koště po zemi co nejdál od nohou (kulatá záda), hýždě zůstávají na zemi, zpět si přirolujeme koště k nohám, až do vyrovnaných zad, to samé opakujeme v sedě s narovnanýma nohama před sebou – koště rolujeme po nohách, co nejdál, pokud možno až k chodidlům, narovnaná kolena
- Leh na zádech, kolena pokrčená směrem ke stropu, zvedáme pánev co nejvíc ke stropu-koště předáme na druhou stranu po zemi pod pánví a zase pánev dolehne na zem, opakujeme
- Kočka-pozice kočky, koště pod břichem-vyhrbíme se-podíváme se na koště, prohneme se, podíváme se ke stropu
- Relaxace: dítě leží na zádech, pokud možno má zavřené oči, pusťte mu, nebo mu přečtěte kratičkou pohádku. Jestliže dítě vydrží, příště jej nechte ležet v tichu nebo při šumění lesa se zavřenýma očima, ať si představuje svou čarodějnici. Stačí chvilinka v klidu, aby se tělo uklidnilo.
Poznávací a rozumové činnosti
- Smyslové hry:
- Sluchová:
- do různých sklenic nalejeme různé množství vody, postavíme na stůl, dále před každou sklenici položíme různě barevnou pastelku. Nejprve necháme dítě, aby si poslechlo, jaký zvuk, která sklenice vydává – lehce do sklenice udeříme lžičkou, a zapamatovalo si která pastelka je před sklenicí (zrak-sluch), několikrát zopakujeme. Následně dítě zavře oči, nebo se otočí zády a rodič ťuká do sklenic, dítě má za úkol určit barvu pastelky, která leží před sklenicí. Pro zvýšení náročnosti, přidávejte sklenice.
- Sluchová:
Motivace-slepá čarodějnice, musí rozeznat jednotlivé lektvary, aby mohla uvařit kouzelné vývary. I když nevidí, ví, jak která sklenice s jednotlivým lektvarem zní. Rozeznáš je taky? Místo pastelek můžete použít, čaj, sirup, potravinářské barvivo, a tak tekutinu uvnitř sklenice obarvit.
- Slepá bába-hra na slepou bábu
- Chuťová + čichové: své bylinky musí čarodějnice poznat i podle chuti a čichu- dát dětem ovonět a ochutnat bylinky, které máte dostupné (máta, meduňka, pažitka, …)
Vaření kouzelných čajů – nechte dítě přivonět k pytlíků čaje, různé druhy. Co tam cítíš? Voní ti to? Jakou to asi bude mít barvu? Nejlépe vybrat čaje s odlišnou výslednou barvou (ovocné, bylinkové-máta, heřmánek, kopřivy). Jeden pytlík rozstřihněte, nehte dítě podívat se dovnitř, co se v pytlíků skrývá. Může následovat ochutnávka kouzelných čajů-nezapomeň říct zaklínadlo při vaření a určit na co, který kouzelný čaj slouží. Děti si jistě užijí, když půjdou dostupné přísady na čaj nasbírat sami. 😊
- Hmatová: určete si „kotel“, do kotle rodič dá libovolné předměty a zakryje jej šátkem. Dítě pak šáhne do kotle a se zavřenýma očima určí, co je to za předmět.
- Dramatizace: představte si, že jste se teď staly čarodějnicí/čarodějem. Jak se jmenujete? Kolik ti je let? Ukaž, jak chodíš? Jak mluvíš? Jak vypadáš? Jak se tváříš? A teď si představ že jsi zlá, hodná, veselá, smutná, krásná, škaredá, naštvaná, mladá, stará? Co bys lidem přála, když jsi zlá? Hodná? Nechte děti ať vám předvedou různé osobnosti jedné čarodějnice. Zkuste se, milí rodiče, taky zapojit. Zahrajte si společně na rodinku čarodějnic, vymyslete si oblečky, povahy, zatancujte si. Udělejte si takový soukromý čarodějnický slet u vás doma. Doufám, že se budete bavit😊
- Vědomostní část:
- Něco o tom, jak to všechno začalo okolo čarodějnic z historického hlediska se dočtete v distanční výuce pro Sýkorky. Můžete si o tom poté s dětmi popovídat😊
- Čarodějnice byly převážně chytré ženy, měly mnoho vědomostí, tak jsem si pro vás připravila pár otázek:
- Čarodějnice žily převážně v lese. Víš co do lesa patří, nepatří? Stromy, srnka, plastová láhev, odpadky, dřevo, panenka, mech, cihly, okno, ježek, houby, …..
- Jak se v lese máme správně chovat? Abychom nevyplašily zvířátka, ale ani abychom na sebe neupozornily zlou čarodějnici?
- Čarodějnice posbírala mnoho odpadků po lese, pomůžeš jí to roztřídit? Do které popelnice patří rozbitá sklenice, plastová lahev od vody, papírová krabice, kelímek od jogurtu, rozbité okno, sáček, noviny,…
- Víš, jak se jmenuje vesnička, kde se nachází školka?
- Poznáš jarní květiny?
- Jak se jmenují tví rodiče? A paní učitelky?
- Nakreslíš mi žlutý čtverec, modrý kruh a zelený obdélník? A co červený trojúhelník?
- Poznáš svoje některé písmenka ze svého jména v knížce?
- A víš, co jsou kouzelná slovíčka a kdy se používají? (prosím, děkuji, promiň).
- Kde pomocník chybí? Po pokojíčku s dítětem rozmístěte plyšáky (5, dle stáří dítěte i více) =pomocníci čarodějnice. Dítě půjde za dveře, než se vrátí schovejte jednoho plyšáka. Dítě po návratu do pokojíčku má zjistit, který pomocník se čarodějnici schoval.
Jazykové, literární a předčtenářské činnosti
- Kdybys byl čaroděj, jaký bys byl? Co bys nosil? Na čem bys jezdil? Byl bys hodný? Zlý? Jak by ses jmenoval? Měl bys zvířecího pomocníka? Jakého? Co by sis vyčaroval? A proč? Nakreslíš to všechno, prosím?
- Jak jinak se řekne čarodějka? -ježibaba, černokněžník, kouzelník…
- Pohádka O perníkové chaloupce-přečteme dětem pohádku, necháme si od nich děj převyprávět. Byla čarodějnice hodná? Zlá? Jak se měla správně zachovat? Kde bydlela? Myslíte, že jí nebylo smutno? Jak by se měla chovat, aby nebyla sama, aby měla kamarády? Poradíš ji? Jak by pohádka dopadla, kdyby potkaly děti hodnou čarodějnici? Zkusíš mi to říct? Znáš i jiné pohádky, kde se čarodějnice objevují? Vyjmenuješ mi nějakou hodnou?
Pokud nemáte doma pohádku O perníkové chaloupce, klidně zvolte jinou, kde se čarodějnice objevuje.
- Logopedická chvilka:
- vytleskávání slabik, co u čarodějnice můžeme najít v chatrči (koště, lektvar, kotlík, pavouk, bylinky, …)
- slabiky: letí na koštěti – fí fí, fů fů, fá fá, fó fó,
startuje koště: vrn vrn, hn hn, t t t, následně se rozletí- nechte dítě, aby to vyjádřilo po svém.
Čaruje: abraka dabra
- artikulační cvičení: čarodějnice se směje, mračí, vyplazuje jazyk, mrká jedním okem, cení zuby, bezzubá čarodějnice (schovat zuby, jako by žádné neměly), posílá pusu
- Dechové cvičení: nakreslete na papír společně s dítětem hlavu čarodějnice. V místě, kde by měly být vlasy, naneste vodové barvy (dostatek vody, aby se dalo rozfoukávat), tuž. Dítě se nadechne nosem a bude se snažit rozfoukat barvy, tuž pryč od hlavy čarodějnice, vytvoří jí tak vlasy. Pokud nemáte vodové barvy, udělejte silný koncentrát čaje nejlépe ovocného, na papír pak naneste jej.
- Zaříkávadla:
- Čáry máry fuchty,
Z černej mouky buchty!
Čáry máry pod kočáry,
ať se jí to všechno spálí! HU!
(ŠOTTNEROVÁ, Dagmar. Lidové tradice: původ lidových tradic, zvyky, pověry, pranostiky, říkadla a hry. Olomouc: Rubico, 2009. ISBN 978-80-7346-096-9.
- Hoř, ohníčku, hoř,
dojde na ťa tchoř!
Nebudeš-li hořeti,
povíme to kuřeti.
Kuře ti dá kamenem,
budeš hořet plamenem!
- Zkusíš vymyslet svoje vlastní zaříkávadlo?
- PL Grafomotorika – nejprve uvolníme ruku a zápěstí ve vzduchu velkým pohybem, který později budeme obkreslovat na papíře, od velkého pohybu a postupně zmenšujeme. Poté si vezmeme tužku a pustíme se do práce již na samotném pracovním listu.
- Kouzelný kotlík – určíme si, co je pro nás kotlík, rodič vyzve dítě, aby mu přineslo do kotlíku věc, která začíná na písmenko…, eventuálně končí na písmenko…. Můžeme zapojit matematiku a k písmeni přidat i kolik kusů má té magické věci přinést.
Výtvarné a pracovní činnosti
- Vytvoření dopravního prostředku-fantazii se meze nekladou, položte dítěti jen otázku-když už jsi ten čaroděj, čarodějka, jaký bys měla dopravní prostředek? Vyrob si ho. Vyzdob si jej.
- Výroba koštěte-možnost využít na předchozí činnost-
Potřebujeme několik menších větviček, provázek, a pevnější (tlustější) dlouhou větev. Sesbírejte větvičky při výletě do lesa. U tlusté dlouhé větve si zvolíme jeden konec, po celém jeho obvodu postupně naskládáme menší větvičky, postupně omotáváme provázkem. Množství menších větviček, závisí od toho, jak „huňaté“ chcete koště mít.
- Lektvary:
Potřebujeme: ocet, sodu, potravinářské barvivo, barevné tempery, jar
1. Skleněnou nádobu naplníme do poloviny octem, přidáme barvu, hladinu můžeme posypat třpytkami.
2. Přidáme saponát a jemně zamícháme kovovou lžičkou, aby se vše promísilo.
3. Nádobu postavíme doprostřed plechu/na zem. Přidáme vrchovatou lžičku jedlé sody a sledujeme, co se bude dít.
- Zkusíš si vyrobit svou vlastní hodnou čarodějnici a příbytek pro ni? Jak se bude jmenovat? Jaké bude mít vlastnosti? Zahrajeme si na hodné čarodějnice, čaroděje a vytvoříme si lektvar, aby se nám doma (v MŠ) líbilo – zvolíme si, co bude „kotel“, vhazujeme různé předměty – dávám do kotle…, aby… (dávám do kotle kytičku, aby se nám tu líbilo…), na závěr zazní zaříkávadlo a nezapomeň na tanec kolem kotle, aby se vše splnilo!
- Tuto činnost budeme provádět s předškoláky v MŠ
- Vytvoříš své čarodějnici portrét? Na velký papír nakreslíme čarodějnici, obličej nakreslíme, nezapomeň pár bradavic, jaká má nos? Vlasy uděláme za pomocí barvy, kterou rozfoukáme (viz dechové cvičení). Oblečení přiděláme ze starých látek-pomocí lepidla nalepíme na papír. A už jen dokreslí, co chybí a dozdob dle své fantazie (koště, zvíře, kotlík…)
Hudební činnosti
- Písnička-Pět ježibab zkuste si k tomu vytvořit dle slov písně taneček. 😊 Slova i noty v příloze.
Melodie: https://www.youtube.com/watch?v=l1s1-a8OvwQ
Předmatematické činnosti
- Seřadit čarodějnické kočky od nejmenší po největší -PL největší x nejmenší
- Slepá bába na počty – určete si co budete počítat (PET víčka, plyšáky, členy rodiny), dítěti zavažte oči a některé předměty otočte zády nebo naopak (PET víčka), dítě má se zavázanýma očima zjistit a rozdělit kdo je čel a kdo zády a spočítat je.
- PL počty ježibaba
- PL sudoku
Pobyt venku
- Výlet do lesa, přírody na sesbírání materiálu na stavbu dopravního prostředku pro čarodějnici, čaroděje
- Co nejvíce pohybových aktivit udělat venku, dle počasí.
Pracovní listy
Zdroje PL:
Pracovní listy:
www.pinterest.com
www.e-predskolaci.cz