Charakteristika vzdělávacího programu
Motto:
NEOTVÍREJME DĚTEM DVEŘE, ALE POMOZME JIM NAJÍT TEN SPRÁVNÝ KLÍČ, ABY SI JE OTEVŘELY SAMY.
ŠVP směřuje k tomu, aby si dítě bohatými prožitky utvářelo poznatky a upevňovalo dovednosti:
- o životě blízkých
- o zákonitostech přírody
- o orientaci ve světě dětí, kulturním a estetickém rozhledu a dovednostech
- o zdokonalování se v mateřském jazyku
- o vytváření hodnotového systému
- o vztahu ke zdraví a lidskému životu
- o úctě k druhým
- o životě v multikulturním prostředí, o rasové snášenlivost
- o rozdílnosti tělesné i psychické vybavenosti
- o osvojení poznání, že i ono samo může měnit to, čeho se účastní
Zaměření:
- Respektovat každé dítě jako svébytnou bytost, mít úctu k dítěti a na ni navazující porozumění k jeho potřebám. Výchovně vzdělávací činnost odvíjet od potřeb a zájmů dítěte, mobilizovat jeho síly, posilovat schopnosti a dovolit úspěšně odolávat překážkám
- Posilovat pozitivní a optimistické přístupy k životu a výchově dětí a být tím pro rodiče oporou.
- Obnovit naši úctu k přírodě a porozumět přírodním zákonům a přírodním funkcím, probudit pocit odpovědnosti za chování a okolí člověka
- Pokračovat v prohlubování a prožívání základních svátků a významných dní s úctou k tradici a lidové moudrosti
Nadále chceme rozšiřovat a rozvíjet poznatky o světě lidí, o jejich kultuře, poznávat přírodu ve svém okolí, podporovat vztah ke svému městu a čtvrti, aktivně se účastnit života ve čtvrti, předávat kulturní dědictví a tradice, rozvíjet poznatky o zvycích, tradicích, poznávat život našich předků, úzce spolupracovat s rodinou, co nejvíce rodiče vtáhnout do života v mateřské škole.
Respektujeme dětství, potřeby jednotlivých dětí, jejich možnosti i limity. Ve vzdělávání předškolních dětí je třeba postupovat rozumně, nabízet jim odpovídající program, který je v rozvoji a učení posune, ale také jim nechá prostor k tomu, aby se mohly volně rozhlížet kolem sebe, prožívat svůj přirozený dětský svět, zkoušet, experimentovat, aktivně poznávat.
Dítě také potřebuje volnost a je třeba mu především naslouchat, abychom u každého „trefili“ tu správnou míru.
Pro efektivní učení dítěte předškolního věku je nejdůležitější, aby bylo v pohodě, aby učitelem byl ten, kdo je dítěti blízký, rozumí mu a k němuž má dítě důvěru, a tedy pozitivní citový vztah.
Preferujeme spolupráci rodiny a školy. Pedagogický proces chápeme jako cestu a společnou cestou je pak zejména spolupráce s rodiči a také spolupráce nepedagogických pracovníků se školou, rodiči a dětmi. Dostatek informací, otevřené dveře, společné akce, vzájemná komunikace a vtahování rodičů do předškolního vzdělávání a chodu školy je prioritou.
Využíváme takové metody a prostředky, které jsou přiměřené věku dětí.
Hlavní a nejdůležitější prostor má hra a spontánní aktivity dětí. Dále pak veselé činnosti pro potěšení a činnosti řízené, které jsou sladěny s hrou. Jde o individuální činnosti, skupinovou práci, integrované zaměstnání, pokusy a experimenty.
Plánované činnosti by měly být vázány k tomu, co dítě prožívá, co je rozvíjí a co je potřebuje. Jednou ze stěžejních metod je používání komunikativního kruhu, který napomáhá budování vztahů založených na vzájemné úctě, důvěře a respektu. Komunikativní kruh není výukovou metodou, jeho poslání je především navození prožitku a výměna informací s určitými pravidly:
- pravidlo hovořit
- pravidlo zdržet se
- pravidlo vzájemného respektu a úcty
- respektování soukromí
Školní vzdělávací program
- Základní pedagogický dokument
- Veřejný, přístupný odborné i laické veřejnosti
- Vyjadřuje reálnou představu o vzdělávání dětí odpovídající konkrétním podmínkám mateřské školy
- Realizuje dlouhodobé záměry
Třídní vzdělávací programy (TVP)
- Zpracované učitelkami jednotlivých tříd na základě diagnostiky a analýzy třídy
- Jsou jimi naplňovány krátkodobé vzdělávací cíle
- Obsahují charakteristiku třídy (věkové složení dětí, zdravotní stav dětí, osobní zvláštnosti dětí, charakter rodinného prostředí, individuální zvláštnosti a potřeby dětí), denní řád, společná pravidla soužití ve třídě, portfolio dítěte
- Mohou je tvořit tematické celky s charakteristikou konkrétních cílů a očekávanými výstupy a přehledem učiva, rozpracovaného do tematických částí s nabídkou činností
- Mohou být doplněny projekty nebo programy, které mohou být realizovány v rámci některé třídy, nebo mohou sdružovat děti s různých tříd
Obsah třídních vzdělávacích programů
- Statistické údaje příslušného školního roku.
- Počet dětí ve třídě
- z toho přijatých na celodenní docházku
- z toho integrovaných dětí
- z toho děvčat, chlapců
- Věkové složení třídy: počty dětí jednotlivých vzdělávacích ročníků
- Informace o třídě
- Jména učitelek
- Jména provozních zaměstnanců
- Analýza podmínek třídy
- Denní program třídy
- Průběh dne, rituály
- Bezpečnostní opatření
- Pravidla soužití ve třídě a v MŠ
- Záměry a cíle
- Zpracování integrovaných bloků
- Hodnocení vzdělávání
- Spolupráce s rodinou
Myšlenková mapa
- Neurčuje pevnou strukturu třídního plánu, ale předpokládá, že je učitelkami průběžně a operativně doplňován a dotvářen
- Předpokladem k její tvorbě je společné plánování učitelek ve třídě – společná diskuze a řešení problémů
Tvorba myšlenkové mapy
- Zvolit téma
- Záznam myšlenek
- Nalézt optimální plán pedagogického záměru. Plán, který by měl být cílený, navazující, smysluplný, funkční a odpovídající skupině dětí, pro které je určen
- Ujasnit si podmínky plánu – čas, materiál, prostor, organizace, metodika a didaktika činností, mentalita dětí, doposud dosažené kompetence dětí
Podoba myšlenkové mapy
„Bubliny” nebo forma odrážek, tedy hesel pod sebou aj. – záleží na naší osobnosti
Evaluace
- Co děti zaujalo
- K čemu jsme došli a přispěli
- Co je třeba opakovat
Individuální vzdělávací programy (IVP)
- Jsou určeny pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami, pro děti mimořádně nadané a pro děti s odkladem školní docházky
- Jsou zpracované učitelkami, které s takovými dětmi pracují
- Vychází z Třídních vzdělávacích programů, s nabídkou aktivity, v níž může být dítě úspěšné
- Při tvorbě těchto vzdělávacích programů učitelky spolupracují s rodiči a speciálními pedagogy
- Je dostatečně volný a otevřený, pro průběžné upravování a doplňování v souvislosti s průběžnou diagnostikou dítěte
Obsah individuálních vzdělávacích programů
Zpracované pro děti s odkladem školí docházky a pro děti vyžadující zvláštní péči.
- Údaje o škole
- název mateřské školy
- místo, kde je dítě vzděláváno
- třída
- Údaje o dítěti
- jméno a příjmení
- datum narození
- bydliště
- Zdůvodnění vzdělávání podle IVP
- Vstupní diagnostika dítěte
- Priority vzdělávání a dalšího rozvoje dítěte (silné a slabé stránky)
- Pedagogické postupy (metody a formy práce)
- Hodnocení průběhu a výsledku vzdělávání
- Spolupráce se zákonnými zástupci
- způsob komunikace
- informovanost o dovednostech
- doporučené aktivity
- Časové období, pro které je IVP zpracován
- Projednání se zákonnými zástupci
Vzdělávací plány nadstandardních aktivit školy (zájmové kroužky)
- Zpracované učitelkami, nebo pracovníky, které vedou aktivity
- Jsou vypracované v souladu s krátkodobými záměry TVP, individuálními potřebami dětí záměry
- Nejsou uplatňovány na úkor rozsahu a kvality TVP
- Činnost aktivity vychází z individuálních potřeb dětí a požadavků rodičů
- Jsou určeny pro talentované děti a pro děti které mají chuť a potřebu rozvíjet své zájmy a záliby
Obsah vzdělávacích programů zájmových kroužků
- Co je cílem
- Místo, kde aktivita probíhá
- Kdo vede
- Časový rozvrh
- Komu je určen
Aktuální výčet nadstandardních aktivit bude uveden v plánu činnosti mateřské školy pro příslušný školní rok a v třídních vzdělávacích programech tříd, jejichž děti zájmovou aktivitu navštěvují.
Účel realizace zaměření na ekologickou výchovu.
Jelikož ekologie a ochrana životního prostředí je stále nedoceňovaným tématem pro děti, mládež i pro dospělé, rozhodli jsme se vykročit na cestu k získání hlubšího povědomí o nutnosti zahrnout ochranu životního prostředí do každodenní činnosti, což při aktivitách rodičů současně s dětmi a mládeží umožní praktické zařazení ekologického chování i do rodinného života. Rovněž vnímáme nutnost upozornit, že ekologické chování není jen memorování něčeho, co je pro děti pouze teorií, nýbrž ukázka, jak se mohou chovat k přírodě ohleduplněji i zábavnou formou.
Domníváme se, že děti mají přirozený vztah k přírodě a naším úkolem je ukázat důležitost získávání ekologických návyků v běžném životě. Environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu nemůže zajistit pouze škola či jiné vzdělávací aktivity, ale je nutno zapojit celou rodinu, obec i společnost. Dospělí občané těžce mění své návyky, ale děti si je teprve vytvářejí a proto je nezbytně nutné na ně v této oblasti působit, zaměřit se na ně a s nimi pak na rodiče a širokou veřejnost.
Naše MŠ se nachází v oblasti, kde můžeme každodenně pozorovat, učit se, zkoumat a prožívat neopakovatelná dobrodružství uprostřed přírody. Proto jsme se rozhodly využít tyto podmínky, spolupracujeme se sdružením ekologických MŠ Mrkvička a chceme rozvíjet aktivity MŠ i tímto důležitým směrem.
Vzdělávání dítěte předškolního věku se uskutečňuje prostřednictvím specifických vzdělávacích cílů strukturovaných v pěti vzdělávacích oblastech a směřujících k cílovým předpokladům (kompetencím) dítěte na konci předškolního období.
Člověk je ve srovnání s přírodou nedokonalý a každý vnímá přírodu jinak. Důležité je, abychom se my, dospělí zastavili, uvědomili si krásu a bohatství přírody a velmi citlivě a vhodně předávali naše poznatky a pocity dětem.
Naše MŠ je od roku 2011 zařazena v síti MRKVIČKA. Pedagogům je doporučeno pročítat časopis a informovat se o změnách EVVO, popřípadě použít některý z námětů uvedených v tomto časopise a podělit se o zkušenosti s ostatními kolegyněmi.
Ve spolupráci s CHKO Bílé Karpaty využíváme celoroční nabídku výukových programů pro MŠ.
Cíl naší MŠ:
Založit u dětí elementární povědomí o okolním světě a jeho dění, vlivu člověka na životní prostředí a vytváření základů pro odpovědný postoj dítěte k životnímu prostředí.
Chceme probouzet v dětech lásku a respekt k přírodě, chuť aktivně se podílet na zachování a obnově přírodního bohatství.
Dlouhodobé cíle pro ekologizaci školy:
- Třídit odpad
- Šetřit elektrickou energií
- Pečovat o zeleň, o estetickou úpravu prostředí
- Pečovat o čistotu prostředí MŠ (vytírání podlah, odpadkové koše, větrání)
- Zlepšovat komunikaci mezi školou a rodinou (využít pomoci rodičů při úpravách okolí MŠ a úklidu školní zahrady)
- Rozvíjet ekologickou osvětu, polytechnickou výchovu
- Umožnit výměnu zkušeností mezi školami
- Rozvíjet spolupráci s odborníky, kteří se zajímají ekologickou problematikou
- Využívat výpočetní techniku (internet) při zjišťování aktuálních informací a stavu prostředí, rozlišovat závažnost ekologických problémů
- Ovlivňovat citovou stránku dětí – tzn. učit děti citlivému přístupu k přírodě, lásce k okolní krajině, vnímat krásy přírody, estetické kvality okolního prostředí a vztahy k prostředí vyjadřovat např. kresbou, úvahami nad současnými problémy a jejich řešením, apod.
- Působit na děti ve smyslu oceňování zdraví a chápání vlivů prostředí na vlastní zdraví i na zdraví ostatních lidí
Prakticky naplňujeme cíl environmentální výchovy takto:
- Studujeme literaturu s ekologickou tématikou, plánujeme s dětmi nejrůznější výlety do přírody
- třídíme odpad a vedeme k tomu také děti
- maximálně využíváme odpadový materiál pro pracovní i výtvarnou výchovu
- dbáme na zdravou výživu dětí, zpestřujeme jídelníček o celozrnné pečivo, velké množství ovoce a zeleniny, dostatek tekutin po celý den
- spoluúčastí v projektu Skutečně zdravá škola jsme získaly nový metodický materiál k tématu
- pozorujeme přírodu, učíme se jí rozumět, povídáme si o tématech, provádíme pokusy a jejich závěry hodnotíme, studujeme encyklopedie, pracujeme s různými druhy materiálů …
- děti vedeme k šetření s energiemi, vodou, materiálem …
- pozorujeme divoká zvířata – kachny, veverky a ptactvo
- pomáháme zvířátkům v zimě, na zahradě máme ptačí krmítka, kam sypeme pravidelně krmení buď koupené, nebo vyrobené (lojové koule), nosíme do krmelců kaštany a žaludy, chodíme krmit kachny k nedaleké řece …,
- s dětmi udržujeme školní zahradu (sbírání spadaných větví, hrabání listí… .
Svým postojem a příkladem se snažíme v dětech zasít semínko ekologického cítění tak, aby vše, co dělají a v budoucnu dělat budou, mělo smysl a aby svět a všichni v něm měli spokojenější a láskyplnější život. Aby si děti uvědomili, že vše co dělají, ovlivňuje život nejen jejich, ale také život všech okolo, ať lidí, zvířat nebo rostlin.
V předškolním věku je třeba především podporovat zájem dětí o zkoumání a objevování okolního světa, rozvoj pozitivního vztahu k přírodě a osvojování slovní zásoby potřebné k popisování a objasňování přírodních jevů.
Co jsou kompetence: – co dítě zvládá, co umí, co je schopno
Co jsou záměry: – vytvořit, určit, rozvíjet, nabídnout
Co jsou prostředky: – co budou děti dělat (činnosti, podmínky)
Při své práci proto sledujeme tyto rámcové cíle:
- Rozvíjení dítěte a jeho schopnosti učení
- Osvojení si základů hodnot, na nichž je založena naše společnost
- Získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí
Oblasti vzdělávání
Obsah vzdělávání dítěte předškolního věku je strukturován do pěti oblastí vyplývajících z přirozených úrovní, na nichž probíhají životní projevy člověka. Tyto oblasti se vzájemně propojují a ovlivňují a vytvářejí společně fungující celek, v životní skutečnosti nedělitelný. K jednotlivým oblastem jsou stanoveny odpovídající specifické cíle.
Přehled oblastí – jejich názvy podle RVP PV
BIOLOGICKÁ „Dítě a jeho tělo“
PSYCHOLOGICKÁ „Dítě a jeho psychika“
INTERPERSONÁLNÍ „Dítě a ten druhý“
SOCIÁLNĚ-KULTURNÍ „Dítě a společnost“
ENVIROMENTÁLNÍ „Dítě a svět“
Vzdělávací obsah
Vzdělávací obsah našeho ŠVP „U nás za plotem“ je uspořádán do integrovaných bloků, které zastřešují a sjednocují jednotlivé dílčí časově tematické části se stanoveným pedagogickým záměrem – jako integračním cílem a konkrétními činnostmi, jako prostředky naplňující specifické vzdělávací cíle předškolního vzdělávání.
Názvy integrovaných bloků jsou společné pro obě třídy mateřské školy. Odlišné jsou názvy tematických částí a jejich obsah a nabídka činností rozvíjejících klíčové kompetence dětí v jednotlivých třídách.
Tematické části vycházejí z přirozeného vývoje dítěte a z přirozených období roku, která jsou dětem blízká, ve spojení s charakteristickými činnostmi, tradicemi, zvyky, oslavami a svátky. Své pedagogické působení rozšiřujeme o nové přístupy, poznatky a metody.
Uvědomujeme si nezastupitelný význam volné hry, která by ale neměla tvořit jedinou či naprosto převažující náplň činností. Své místo tu tak mají řízené činnosti cíleně zaměřené na rozvoj schopností a dovedností určitého věku.
Témata vzdělávací nabídky jsou tak „ušita „ dětem v jednotlivých třídách na míru, odráží se v nich věk a možnosti dětí. Jsou zpracovány tak, aby vyhovovaly učitelkám i dětem. Třídní programy jsou otevřené dokumenty, které se mohou v průběhu roku doplnit a upravit.
Časové rozvržení programu není svazující. Při tvorbě třídních plánů využívaly učitelky vlastní zkušenosti, metodické materiály, kterých je v mateřské škole dostatek a také poznatky ze vzdělávacích akcí.
Školní zahrada
„SVĚT V JEDNÉ ZAHRADĚ“
Školní zahrada je vybudovaná v přírodním stylu s maximálním využitím přírodních materiálů. Navazuje na environmentální programy, které jsou v MŠ realizovány.
Cílem je vytvoření prostředí, které je pro děti zajímavé a poskytuje mnoho variant, jak využívat čas venku. Herní prvky rozvíjí hrubou i jemnou motoriku, rovnováhu, pozorovací schopnosti, pracovní i jiné dovednosti.
Hlavní myšlenkou je vytvoření prostředí co nejbližší přírodě, kde je možné pozorovat rostliny i živočichy. Místa, kde je možné se přírody přímo účastnit. Zahrada je plná vůní a zvuků. Všeho se můžeme dotknout, prozkoumat to. Je místem plným záhad k objevování, bádání, žasnutí. Celý rok se mění, každý den skrývá něco nového. Umí naplnit různorodé dětské potřeby. Dovoluje pohyb, zapojení více smyslů, spolupráci v týmu i samostatnost, prostor pro velké modely a skutečné zážitky.
Poznáváme zde „zázraky“ každodenních pozorování, hledání, sbírání, obdivování, radování se a žasnutí nad přírodou a životem. Zkoumáme a prožíváme neopakovatelná dobrodružství uprostřed přírody.
Prvky ekologické výchovy prolínají celým výchovným působením. Pomáhají získávat konkrétní poznatky, vytvářet dovednosti a návyky udržování čistoty, péče o rostliny a úpravu okolního prostředí.
V celém areálu jsou rozmístěna krmítka, budky či pítka pro ptáky, o které se staráme. Společně s dětmi třídíme odpad. Pěstujeme zeleninu a bylinky, které v čerstvé i sušené podobě používáme k vaření čajů, přípravě pomazánek a pokrmů.
ZAHRADNÍ PRVKY:
- MLÝNSKÉ KOLO – SYMBOL MATEŘSKÉ ŠKOLY A DŘEVĚNÉ HŘÍBKY
- NÁŠLAPOVÁ STEZKA – „VELKÝ SMYSLOVÝ CHODNÍČEK”
- TRVALKOVÉ ZÁHONY
- INFORMAČNÍ VITRÍNA
- NÁŠLAPOVÁ STEZKA – „ HOUSENKA“
- HLAVNÍ VSTUP BO BUDOVY MŠ
- HMYZÍ HOTEL
- LIPOVÝ DOMEČEK
- SAD – OVOCNÉ I OKRASNÉ STROMY A KEŘE
- DOMEČKY Z VRBOVÉHO PROUTÍ
- BYLINKOVÁ SPIRÁLA
- METEOSTANICE + NAVÝŠENÁ TERÉNNÍ MODELACE SE SKLUZAVKOU
- VENKOVNÍ UČEBNA + OHNIŠTĚ + PROUTĚNÉ CLONY
- VYVÝŠENÉ ZÁHONY
- NÁDRŽ NA DEŠŤOVOU VODU
- KOMPOSTÉR
- KŮLNA – POLITECHNICKÁ MÍSTNOST
- „CESTA Z MĚSTA“ – DOPRAVNÍ HŘIŠTĚ A SPORTOVIŠTĚ
- ŽÍŽALIŠTĚ
- DOMEČEK „JEŽKOVNÍK“ – ZIMOVIŠTĚ PRO JEŽKY
- BROUKOVIŠTĚ
- STUDNA
- ŽABNÍK
- „LOUKA“- PROSTOR PRO ČMELÁKY, VČELY A MOTÝLY
- ČAPÍ HNÍZDO
- LANOVÉ MOSTY – HOUPACÍ
- VODNIČKA A PÍSKOVNIČKA
- LANOVÁ DRÁHA
- PRŮLEZKA + HOUPAČKY
- PÍSKOVIŠTĚ PRO MLADŠÍ DĚTI – SÝKORKY
- HLAVNÍ PROSTOR PRO HRY DĚTÍ – HŘIŠTĚ
- FOTBALOVÉ HŘIŠTĚ
- KRESLÍCÍ TABULE
- HERNÍ PRVEK S TABULÍ A SKLUZAVKOU
- PÍSKOVIŠTĚ PRO STARŠÍ DĚTI – KOSÍCI