+420 572 574 556 msmikuh@uhedu.cz

Téma : Příroda se probouzí

 

Charakteristika:

Navodit radostnou atmosféru z blížícího se jara. Objevovat, pozorovat, všímat si změn v přírodě i ve svém okolí. Seznamovat se s prvními posly jara.

 

Pohybové cvičení

  • Venku na zahradě běhání, poskakování o jedné noze, běh mezi stromy, zdolávání přírodních překážek
  • Házení a chytání míče obouruč, velký i malý míč, vyhazování, kutálení
  • Přeskakování švihadla, gumy, jízda na koloběžce
  • Skákání „panáka“- můžete zapojit i rodiče
  • Házení kamínků na cíl – kdo hodí nejdál
  • Vytváření cestiček, chodníčků z klacíků, dřívek, kamínků, využití přírodních materiálů (šišky, peříčka, ulity od šneků…)
  • Pohybové vyjádření „Tulipán“

Na zahradě dobře znám – klek sedmo, rovná záda

roste žlutý tulipán. – ruce položíme na kolena

Moc ho ale vidět není, – klek sedmo, čelo opřeme o zem

kořeny má ještě v zemi. – ruce položíme vedle hlavy

Už vyrostl o kus víc, – klek sedmo, rovná záda

rozvinul se druhý list. – ruce upažíme pokrčmo, dlaně vzhůru

Ještě více k nebi stoupá, – rovný klek (nesedáme na paty), vzpažíme

nad listy mu stonek kouká.

Co ukáže naposled? – stoj, upažíme povýš

Na stonku vyroste květ.

Poznávací a rozumové činnosti

  • Všemi smysly vnímat blížící se jaro
  • Úkoly- Najdi – sedmikrásku

sněženku

žížalu

ptačí hnízdo

Dotkni se –       kůry stromu

trávy

kamene

Poslouchej –    zpěv ptáků

šumění stromů

  • Hmatové pexeso – pomůcky – šátek, dvojice předmětů
  • Dětem zavážeme oči
  • Do prostoru před dítě umístíme dvojice shodných předmětů (kamínky, kostky,korkové zátky, krabičky..)
  • Úkolem je pouze pomocí hmatu najít shodné dvojice
  • Co nám přináší jaro? (více sluníčka, první jarní kytičky, probouzení pupenů, zpěv ptáků…)
  • Otázky a odpovědi – rodič se ptá – dítě odpovídá

Jazykové, literární a předčtenářské činnosti

  • Hledání rýmů – příloha
  • Opakování a předříkávání básničky – Chytré děti vědí už …
  • Opakování dnů v týdnu, měsíců v roce, ročních období
  • Víš , v kterém měsíci ses narodil?
  • Cvičení obratnosti mluvidel- čertík – blblbl, špulení rtů – děti špulí (vysouvají) oba rty zároveň, vtahování rtů – děti vtahují oba rty dovnitř, zívání, frkání – děti rozkmitají rty výdechovým proudem a vydávají tak zvuk frrrrr…
  • Dechové cvičení – rodič – dítě stojí naproti sobě u stolu. Doprostřed dají pingpongový míček a snaží se výdechem míček mezi sebou posílat

Výtvarné a pracovní činnosti

  • Výroba sluníčka z papíru. Dítěti předkreslíme kruh různé velikosti. Ten si vystřihne. Nastříhá si i proužky různé délky. Ty pak nalepuje po obvodu kruhu. Dokreslí
  • Skládání obrázků z párátek – rodič sestaví z párátek jednoduchý obrázek (domeček, strom, kytičku), dítě se snaží napodobit stejný obrázek, může si ho i nalepit
  • „Tajemný obrázek“
  • Potřebujeme – bílý papír, kypřící prášek, sklenička +štětec+voda,potravinářská barva nebo vodová, temperová
  • Postup- ve sklenici smícháme lžičku kypřícího prášku ( nebo jedlé sody) a lžičku vody. Směsí nakreslíme na papír obrázek. Necháme zaschnout. Suchý obrázek pomalu přetřeme obarvenou vodou. Hotovo. Obrázek se zviditelní. Obrázek přilepený na okno bude vidět ještě lépe.

Hudební činnosti

  • Zpíváme si popěvky – Típ, típ, típ, vrabec vrabce štíp….
  • Cvrk ,cvrk cvrk, cvrčka bolí krk……
  • Mú,mú,mú, kráva chce domů…..
  • Kvok,kvok, kvok, kvočna měří krok…
  • Haf,haf, haf, pejsek už je zdráv…
  • Mek, mek, mek, kdo by to byl řek….
  • Hra „Na ozvěnu“ –opakuj po mně

Předmatematické činnosti

  • Procvičování pojmů – před, za, na ,pod, vpravo, vlevo
  • „Hádej kde je hračka“
  • Dej hračku na židli, pod židli, za židli, vedle židle vpravo, vedle židle vlevo
  • PL – Domeček pro kočičky – Matematika předškoláka

Pobyt venku

  • Pozorování vaší zahrady, záhony, pozorování okolí
  • První jarní květiny – sněženky, krokusy- najdi a přivoň k nim
  • Zajděte si na delší procházku do lesa Boří ke krmelci, najděte tam našeho skřítka, který hlídá les a spolu s ním se vyfoťte a fotky nám pošlete
  • Posloucháme hlasy ptáků
  • Pomáháme rodičům na zahradě – čištění záhonů, zametání, sběr větviček

Relaxace

  • To je střecha –(pohladíme čelo dítěte)
  • To jsou dvě světýlka – (pohladíme zlehka víčka)
  • To jsou dvě peřinky – (pohladíme tvářičky)
  • To jsou dvířka – (pusinku otevřít a zavřít)
  • A kdo chce navštívit domeček, zazvoní na tenhle zvoneček – crrrr…. (zmáčknem zlehka nosík)

Pracovní listy