Téma : Příroda se probouzí
Charakteristika:
Navodit radostnou atmosféru z blížícího se jara. Objevovat, pozorovat, všímat si změn v přírodě i ve svém okolí. Seznamovat se s prvními posly jara.
Pohybové cvičení
- Venku na zahradě běhání, poskakování o jedné noze, běh mezi stromy, zdolávání přírodních překážek
- Házení a chytání míče obouruč, velký i malý míč, vyhazování, kutálení
- Přeskakování švihadla, gumy, jízda na koloběžce
- Skákání „panáka“- můžete zapojit i rodiče
- Házení kamínků na cíl – kdo hodí nejdál
- Vytváření cestiček, chodníčků z klacíků, dřívek, kamínků, využití přírodních materiálů (šišky, peříčka, ulity od šneků…)
- Pohybové vyjádření „Tulipán“
Na zahradě dobře znám – klek sedmo, rovná záda
roste žlutý tulipán. – ruce položíme na kolena
Moc ho ale vidět není, – klek sedmo, čelo opřeme o zem
kořeny má ještě v zemi. – ruce položíme vedle hlavy
Už vyrostl o kus víc, – klek sedmo, rovná záda
rozvinul se druhý list. – ruce upažíme pokrčmo, dlaně vzhůru
Ještě více k nebi stoupá, – rovný klek (nesedáme na paty), vzpažíme
nad listy mu stonek kouká.
Co ukáže naposled? – stoj, upažíme povýš
Na stonku vyroste květ.
Poznávací a rozumové činnosti
- Všemi smysly vnímat blížící se jaro
- Úkoly- Najdi – sedmikrásku
sněženku
žížalu
ptačí hnízdo
Dotkni se – kůry stromu
trávy
kamene
Poslouchej – zpěv ptáků
šumění stromů
- Hmatové pexeso – pomůcky – šátek, dvojice předmětů
- Dětem zavážeme oči
- Do prostoru před dítě umístíme dvojice shodných předmětů (kamínky, kostky,korkové zátky, krabičky..)
- Úkolem je pouze pomocí hmatu najít shodné dvojice
- Co nám přináší jaro? (více sluníčka, první jarní kytičky, probouzení pupenů, zpěv ptáků…)
- Otázky a odpovědi – rodič se ptá – dítě odpovídá
Jazykové, literární a předčtenářské činnosti
- Hledání rýmů – příloha
- Opakování a předříkávání básničky – Chytré děti vědí už …
- Opakování dnů v týdnu, měsíců v roce, ročních období
- Víš , v kterém měsíci ses narodil?
- Cvičení obratnosti mluvidel- čertík – blblbl, špulení rtů – děti špulí (vysouvají) oba rty zároveň, vtahování rtů – děti vtahují oba rty dovnitř, zívání, frkání – děti rozkmitají rty výdechovým proudem a vydávají tak zvuk frrrrr…
- Dechové cvičení – rodič – dítě stojí naproti sobě u stolu. Doprostřed dají pingpongový míček a snaží se výdechem míček mezi sebou posílat
Výtvarné a pracovní činnosti
- Výroba sluníčka z papíru. Dítěti předkreslíme kruh různé velikosti. Ten si vystřihne. Nastříhá si i proužky různé délky. Ty pak nalepuje po obvodu kruhu. Dokreslí
- Skládání obrázků z párátek – rodič sestaví z párátek jednoduchý obrázek (domeček, strom, kytičku), dítě se snaží napodobit stejný obrázek, může si ho i nalepit
- „Tajemný obrázek“
- Potřebujeme – bílý papír, kypřící prášek, sklenička +štětec+voda,potravinářská barva nebo vodová, temperová
- Postup- ve sklenici smícháme lžičku kypřícího prášku ( nebo jedlé sody) a lžičku vody. Směsí nakreslíme na papír obrázek. Necháme zaschnout. Suchý obrázek pomalu přetřeme obarvenou vodou. Hotovo. Obrázek se zviditelní. Obrázek přilepený na okno bude vidět ještě lépe.
Hudební činnosti
- Zpíváme si popěvky – Típ, típ, típ, vrabec vrabce štíp….
- Cvrk ,cvrk cvrk, cvrčka bolí krk……
- Mú,mú,mú, kráva chce domů…..
- Kvok,kvok, kvok, kvočna měří krok…
- Haf,haf, haf, pejsek už je zdráv…
- Mek, mek, mek, kdo by to byl řek….
- Hra „Na ozvěnu“ –opakuj po mně
Předmatematické činnosti
- Procvičování pojmů – před, za, na ,pod, vpravo, vlevo
- „Hádej kde je hračka“
- Dej hračku na židli, pod židli, za židli, vedle židle vpravo, vedle židle vlevo
- PL – Domeček pro kočičky – Matematika předškoláka
Pobyt venku
- Pozorování vaší zahrady, záhony, pozorování okolí
- První jarní květiny – sněženky, krokusy- najdi a přivoň k nim
- Zajděte si na delší procházku do lesa Boří ke krmelci, najděte tam našeho skřítka, který hlídá les a spolu s ním se vyfoťte a fotky nám pošlete
- Posloucháme hlasy ptáků
- Pomáháme rodičům na zahradě – čištění záhonů, zametání, sběr větviček
Relaxace
- To je střecha –(pohladíme čelo dítěte)
- To jsou dvě světýlka – (pohladíme zlehka víčka)
- To jsou dvě peřinky – (pohladíme tvářičky)
- To jsou dvířka – (pusinku otevřít a zavřít)
- A kdo chce navštívit domeček, zazvoní na tenhle zvoneček – crrrr…. (zmáčknem zlehka nosík)
Pracovní listy
- Jaro na zahradě – Svět předškoláka- jaro na zahradě
- Oblouk horní vázaný – Písanka předškoláka – oblouk oválný
- Hledání rýmů- rýmy
- Domeček pro kočičky – Matematika předškoláka –domeček pro kočičky