Téma : Malí zahradníci
Charakteristika :
Pozorování probouzející se zahrady. Seznámení s klíčením a růstem rostlin ze semínka. Naučit se rozpoznat známky jara v přírodě.
Pohybové cvičení
- Jízda na koloběžce, na kole mezi překážkami – slalom
- Stoj o jedné noze – výdrž – udržení rovnováhy – výměna
- Venku na zahradě házení malým míčkem do dálky – hod horním obloukem – „kdo dál dohodí“
- Skok z místa do dálky – „kdo dál doskočí“
- Na honěnou běh za maminkou, sourozencem
- Otočit se čelem vzad bez ztráty rovnováhy a orientace
- Zvládat nižší překážky skokem, přeskokem
- Chůze po laně, nebo čáře nakreslené na zemi
- Chůze se zavázanýma očima – dozor dospělého
Poznávací a rozumové činnosti
- Seznámení s klíčením a růstem rostlin ze semínka
- Pokusy s klíčením – na vlhkou vatu položíme fazoli nebo hrášek a malý kamínek podobného tvaru. Fazole začíná klíčit a měnit se, protože je v ní skryt život, kamínek svou podobu nemění – pozorování
- Pokus – zavařovací sklenici vypláchneme, vyložíme barevným ubrouskem tak, aby přilnul k vlhkým stěnám. Potom vyložíme ještě ubrouskem suchým. Mezi sklenici a vlhký ubrousek hodíme pár fazolí. Fazole vyklíčí a barevný ubrousek vytvoří efektní pozadí.
- Práce venku – tentýž den vysejeme ven na záhonek několik stejných semínek, jako jsme použili v pokusu se sklenicí. Půdu nejdříve pokopeme a urovnáme. Záhonek pak pravidelně pozorujeme
- Pokus – do kelímku dáme trochu sádry a zalijeme vodou, promícháme. Do sádry vložíme pár semínek a necháme zatvrdnout. Poté vyndáme sádrový odlitek a postavíme ho na tác s vodou. Vodu musíme doplňovat, aby byla sádra vlhká. Časem začne sádra praskat. Semínko sádru roztrhalo.
- Pozorování rašících pupenů – nastříhejte si větvičky – třešně, meruňky, jabloně, rybízu, angreštu, trnky. Všímejte si, jak jsou pupeny zvětšené a měkké. Dejte si je do vázy a doma pozorujte, jak se pupeny vyvíjejí a tvoří se listy a květy.
Jazykové, literární a předčtenářské činnosti
- Pohádkový příběh „ Jak Ťapka pomáhal na zahrádce“ – viz příloha
- Naučení básničky – „Na zahrádce pod hruškou“
Na zahrádce pod hruškou potkal se brouk s beruškou.
Kolem právě včelka letí a za včelkou její děti.
Tulipán k nim hlavu kloní, petrklíč na zvonky zvoní.
Narcis troubí vesele. Radujme se přátelé!
Nastává nám krásný čas. Přišlo jaro, jetu zas.
- Vytleskej názvy květin , které znáš
- Která květina začíná na písmeno T,N,P případně další?
- Co potřebují květiny k tomu aby vykvetly?
- Sluchové pexeso – do krabiček od kinder vajíček, léků apod. dáme různé přírodní materiály – semínka, písek, kamínky ořech…dle sluchu děti hledají dvě stejné krabičky
- Vytleskej své jméno a jména dětí ve třídě
- Vymýšlej slova na jedno, dvě, tři tlesknutí
- Poslouchej a zopakuj – opakování krátkých vět, zapamatování si krátkého textu – děti by měly přesně zopakovat danou větu – slovosled
- Dechová a artikulační cvičení
- „Kartáček“ – dostatečně otevřeme ústa, široký úsměv, hrot jazyka přejíždí ze strany na stranu po horních řezácích
- „Píšťalka“ – našpulíme rty, lehce foukáme nebo pískáme
- „Zmrzlina“ – otevřeme ústa, jazyk vyplázneme na bradu a pak olízneme horní ret uprostřed
- „Zvonek“ – dostatečně otevřeme ústa, jazyk dělá pohyb zprava doleva
- Tvoření bublinek – děti si dají do hrníčku s vodou brčko a začnou do brčka foukat – nádech nosem, výdech ústy – a v hrníčku se budou tvořit bublinky. Kdo chce mít bublinek co nejvíc musí mít co nejdelší výdech ústy
- Vymýšlení slov a pojmů na konkrétní písmenko- vymysli slovo na M,L, Z,B,S…. a vytvoř se slova krátkou větu
Výtvarné a pracovní činnosti
- Obrázky z klacíků – děti na zahradě nasbírají klacíky a na zemi z nich skládají jednoduché obrázky – sluníčko, květinku, domeček…
- Obrázky mohou doplnit o jiné přírodniny, kamínky, šišky mech, větvičky dokreslit.
- Sedmikrásku ze zahrady můžeme taky vyrýt a dát ji do kelímku. Děti o ni budou pečovat a po odkvětu ji vrátí zpět do přírody.
- Příprava záhonů na sázení mrkve, ředkviček, hrášku
- Vyrobte si žížalu, housenku z ruliček od toaletního papíru – viz příloha
Hudební činnosti
- Hudebně pohybová hra – „Šel zahradník do zahrady“
- Zpíváme si a vyjadřujeme hudbu pohybem ( děti znají)
- S písničkou si pohrajeme – na melodii této písně zpíváme slabiku „LA“místo původních slov
- Můžeme zpívat taky na slabiky mňam, haf,čiči, blbl a jiné
- Hra na ozvěnu – opakuj po mně
Předmatematické činnosti
- Nastříháme provázky různé délky, děti mají za úkol je seřadit pod sebe od nejkratšího provázku po nejdelší a na konec je pospojovat – uzlování – pomohou rodiče
- „Na Popelku“ – smícháme fazolu a hrách a děti ji v určitém časovém limitu musí roztřídit
- Počítání – více – méně – stejně
- Orientovat se číselné řadě 1 – 10 – předškoláci
- Porovnat, že 5 je více než 4, chápat číslo jako počet prvků
- Chápat , že číslovka označuje počet – např. 5 je prstů na ruce, 5 je kuliček
- Hra – „Lovci klacíků“ – najdi klacík větší než je tvoje dlaň, přines stejný počet klacíků kolik máš roků, najdi nejdelší klacík
Pobyt venku
- Všímáme si a hledáme – záhony květin, ovocné stromy, ptačí hnízda
- Posloucháme zpívající ptáky
- Pozorujeme létající včely, čmeláky
- Pozorujeme pupeny na stromech a keřích
- Připravujeme záhony , uklízíme zahradu
- Využíváme hrábě, motyčky, smetáky
- Pozorujeme bylinkovou zahrádku
A něco navíc
„Jak se máte žížaly?“
Vyrobte si žížalárium
Žížaly jsou užitečné, promíchávají půdu a požírají rostlinné zbytky.
Pomůcky: velká sklenice, víčko, černý papír na zabalení sklenice, gumičky, zemina,písek trocha vody, rostlinné zbytky.
- Sklenici naplňte střídavě vrstvami vlhké zeminy a vlhkého písku
- Na povrch poslední vrstvy, kterou by měla tvořit zemina ,dejte rostlinné zbytky
- Vše pokropte vodou
- Sklenici zabalte do černého papíru,cílem je zamezit přístupu světla ke stěnám, jinak se žížaly budou držet jen ve střední části žížalária a nebudete je tak moc pozorovat
- Pak se vydejte na žížaly na vlhké místo zahrady. Žížal nalovte aspoň 5
- Žížaly vypusťte a pozorujte, co se bude dít
- Žížaly se postupně zavrtají do země
- Sklenici pak uzavřete víčkem nebo talířkem ,aby nevysychala a umístěte na stinné místo
- Zeminu vlhčete.
- Pozorujte, co se děje,jednou denně se podívejte, co se změnilo na povrchu
- Rostlinné zbytky se budou postupně ztrácet a mizet.
- Sundejte na chvíli papír a pozorujte jak postupně vznikají chodbičky, jak se jednotlivé vrstvy promíchávají a provzdušňují
- Žížalárium asi po měsíci zrušte a žížaly vypusťte zpět ven do půdy
Pracovní listy
- Jednotažka – květina- jedním tahem
- Grafomotorika- kytičky- grafomotorika
- Co nepatří do řady- co tam nepatří
- Vytleskávání
- Nářadí – přiřazování- kdo řeže
- Pohádka „Jak Ťapka pomáhal na zahrádce“- Pohádkový příběh
- Žížala
- Pokus fazole- Fazole