+420 572 574 556 msmikuh@uhedu.cz

Téma : Malí zahradníci

 

Charakteristika :

Pozorování probouzející se zahrady. Seznámení s klíčením a růstem rostlin ze semínka. Naučit se rozpoznat známky jara v přírodě.

Pohybové cvičení

  • Jízda na koloběžce, na kole mezi překážkami – slalom
  • Stoj o jedné noze – výdrž – udržení rovnováhy – výměna
  • Venku na zahradě házení malým míčkem do dálky – hod horním obloukem – „kdo dál dohodí“
  • Skok z místa do dálky – „kdo dál doskočí“
  • Na honěnou běh za maminkou, sourozencem
  • Otočit se čelem vzad bez ztráty rovnováhy a orientace
  • Zvládat nižší překážky skokem, přeskokem
  • Chůze po laně, nebo čáře nakreslené na zemi
  • Chůze se zavázanýma očima – dozor dospělého

 

Poznávací a rozumové činnosti

  • Seznámení s klíčením a růstem rostlin ze semínka
  • Pokusy s klíčením – na vlhkou vatu položíme fazoli nebo hrášek a malý kamínek podobného tvaru. Fazole začíná klíčit a měnit se, protože je v ní skryt život, kamínek svou podobu nemění – pozorování
  • Pokus – zavařovací sklenici vypláchneme, vyložíme barevným ubrouskem tak, aby přilnul k vlhkým stěnám. Potom vyložíme ještě ubrouskem suchým. Mezi sklenici a vlhký ubrousek hodíme pár fazolí. Fazole vyklíčí a barevný ubrousek vytvoří efektní pozadí.
  • Práce venku – tentýž den vysejeme ven na záhonek několik stejných semínek, jako jsme použili v pokusu se sklenicí. Půdu nejdříve pokopeme a urovnáme. Záhonek pak pravidelně pozorujeme
  • Pokus – do kelímku dáme trochu sádry a zalijeme vodou, promícháme. Do sádry vložíme pár semínek a necháme zatvrdnout. Poté vyndáme sádrový odlitek a postavíme ho na tác s vodou. Vodu musíme doplňovat, aby byla sádra vlhká. Časem začne sádra praskat. Semínko sádru roztrhalo.
  • Pozorování rašících pupenů – nastříhejte si větvičky – třešně, meruňky, jabloně, rybízu, angreštu, trnky. Všímejte si, jak jsou pupeny zvětšené a měkké. Dejte si je do vázy a doma pozorujte, jak se pupeny vyvíjejí a tvoří se listy a květy.

 

Jazykové, literární a předčtenářské činnosti

  • Pohádkový příběh „ Jak Ťapka pomáhal na zahrádce“ – viz příloha
  • Naučení básničky – „Na zahrádce pod hruškou“

 

Na zahrádce pod hruškou potkal se brouk s beruškou.

Kolem právě včelka letí a za včelkou její děti.

Tulipán k nim hlavu kloní, petrklíč na zvonky zvoní.

Narcis troubí vesele. Radujme se přátelé!

Nastává nám krásný čas. Přišlo jaro, jetu zas.

 

  • Vytleskej názvy květin , které znáš
  • Která květina začíná na písmeno T,N,P případně další?
  • Co potřebují květiny k tomu aby vykvetly?
  • Sluchové pexeso – do krabiček od kinder vajíček, léků apod. dáme různé přírodní materiály – semínka, písek, kamínky ořech…dle sluchu děti hledají dvě stejné krabičky
  • Vytleskej své jméno a jména dětí ve třídě
  • Vymýšlej slova na jedno, dvě, tři tlesknutí
  • Poslouchej a zopakuj – opakování krátkých vět, zapamatování si krátkého textu – děti by měly přesně zopakovat danou větu – slovosled
  • Dechová a artikulační cvičení
  • „Kartáček“ – dostatečně otevřeme ústa, široký úsměv, hrot jazyka přejíždí ze strany na stranu po horních řezácích
  • „Píšťalka“ – našpulíme rty, lehce foukáme nebo pískáme
  • „Zmrzlina“ – otevřeme ústa, jazyk vyplázneme na bradu a pak olízneme horní ret uprostřed
  • „Zvonek“ – dostatečně otevřeme ústa, jazyk dělá pohyb zprava doleva
  • Tvoření bublinek – děti si dají do hrníčku s vodou brčko a začnou do brčka foukat – nádech nosem, výdech ústy – a v hrníčku se budou tvořit bublinky. Kdo chce mít bublinek co nejvíc musí mít co nejdelší výdech ústy
  • Vymýšlení slov a pojmů na konkrétní písmenko- vymysli slovo na M,L, Z,B,S…. a vytvoř se slova krátkou větu

 

Výtvarné a pracovní činnosti

  • Obrázky z klacíků – děti na zahradě nasbírají klacíky a na zemi z nich skládají jednoduché obrázky – sluníčko, květinku, domeček…
  • Obrázky mohou doplnit o jiné přírodniny, kamínky, šišky mech, větvičky dokreslit.
  • Sedmikrásku ze zahrady můžeme taky vyrýt a dát ji do kelímku. Děti o ni budou pečovat a po odkvětu ji vrátí zpět do přírody.
  • Příprava záhonů na sázení mrkve, ředkviček, hrášku
  • Vyrobte si žížalu, housenku z ruliček od toaletního papíru – viz příloha

 

Hudební činnosti

  • Hudebně pohybová hra – „Šel zahradník do zahrady“
  • Zpíváme si a vyjadřujeme hudbu pohybem ( děti znají)
  • S písničkou si pohrajeme – na melodii této písně zpíváme slabiku „LA“místo původních slov
  • Můžeme zpívat taky na slabiky mňam, haf,čiči, blbl a jiné
  • Hra na ozvěnu – opakuj po mně

Předmatematické činnosti

  • Nastříháme provázky různé délky, děti mají za úkol je seřadit pod sebe od nejkratšího provázku po nejdelší a na konec je pospojovat – uzlování – pomohou rodiče
  • „Na Popelku“ – smícháme fazolu a hrách a děti ji v určitém časovém limitu musí roztřídit
  • Počítání – více – méně – stejně
  • Orientovat se číselné řadě 1 – 10 – předškoláci
  • Porovnat, že 5 je více než 4, chápat číslo jako počet prvků
  • Chápat , že číslovka označuje počet – např. 5 je prstů na ruce, 5 je kuliček
  • Hra – „Lovci klacíků“ – najdi klacík větší než je tvoje dlaň, přines stejný počet klacíků kolik máš roků, najdi nejdelší klacík

 

Pobyt venku

  • Všímáme si a hledáme – záhony květin, ovocné stromy, ptačí hnízda
  • Posloucháme zpívající ptáky
  • Pozorujeme létající včely, čmeláky
  • Pozorujeme pupeny na stromech a keřích
  • Připravujeme záhony , uklízíme zahradu
  • Využíváme hrábě, motyčky, smetáky
  • Pozorujeme bylinkovou zahrádku
A něco navíc

„Jak se máte žížaly?“

Vyrobte si žížalárium

Žížaly jsou užitečné, promíchávají půdu a požírají rostlinné zbytky.

Pomůcky: velká sklenice, víčko, černý papír na zabalení sklenice, gumičky, zemina,písek trocha vody, rostlinné zbytky.

  • Sklenici naplňte střídavě vrstvami vlhké zeminy a vlhkého písku
  • Na povrch poslední vrstvy, kterou by měla tvořit zemina ,dejte rostlinné zbytky
  • Vše pokropte vodou
  • Sklenici zabalte do černého papíru,cílem je zamezit přístupu světla ke stěnám, jinak se žížaly budou držet jen ve střední části žížalária a nebudete je tak moc pozorovat
  • Pak se vydejte na žížaly na vlhké místo zahrady. Žížal nalovte aspoň 5
  • Žížaly vypusťte a pozorujte, co se bude dít
  • Žížaly se postupně zavrtají do země
  • Sklenici pak uzavřete víčkem nebo talířkem ,aby nevysychala a umístěte na stinné místo
  • Zeminu vlhčete.
  • Pozorujte, co se děje,jednou denně se podívejte, co se změnilo na povrchu
  • Rostlinné zbytky se budou postupně ztrácet a mizet.
  • Sundejte na chvíli papír a pozorujte jak postupně vznikají chodbičky, jak se jednotlivé vrstvy promíchávají a provzdušňují
  • Žížalárium asi po měsíci zrušte a žížaly vypusťte zpět ven do půdy
Pracovní listy