+420 572 574 556 msmikuh@uhedu.cz

 Tematický blok : „Pálení čarodějnic“

 

Vzhledem k blížící se tradici pálení čarodějnic, se snažte formou her a nabízených činností dětem přiblížit podstatu tradice. Děti seznamte s její historií a společně probouzejte jejich tvořivost a fantazii. Hlavním cílem je pochopení symbolu dobra a zla. Pálení čarodějnic je v naší mateřské škole tradicí, oslavte si ji společně s dětmi spolu doma…

Pálení čarodějnic – původ a historie

(čerpáno amiparanoid.blog.cz/0704/paleni-carodejnic )

Pálení čarodějnic patří k doposud k velmi živým zvykům. Filipojakubská noc z 30. dubna na 1. květen bývala jednou z magických nocí, kdy prý měly zlé síly větší moc než jindy. O půlnoci před sv. Filipem a Jakubem, kdy měly zlé síly moc škodit lidem, se daly nalézt četné poklady. Aby se hledající před silami bránil, musel mít při sobě květ z kapradí, svěcenou křídu a další předměty. Lidé věřili, že v povětří poletuje spousta čarodějnic, které se slétají na sabat. Proto se této noci říká „noc čarodějnic”.

Čarodějnice se před sabatem natíraly kouzelnými mastmi, s jejichž pomocí pak mohly na košťatech létat. Taková košťata prý bývala zhotovena z jasanového dřeva, vrbových a březových proutků. Při reji byla volena královna sabatu, která potom vládla hostině a tanci – „čarodějnickému kolu” – to se tančilo pozpátku. Jídla vypadala sice lákavě, ale byla bez chuti a nezahnala hlad. Nesměl chybět ani kotel plný žab a hadů stejně jako nádoby s jedy. Čarodějnice se tu, jak lidé kdysi věřili, s oblibou proměňovaly ve vlky, psy a jiná zvířata a vyprávěly si, co všechno zlého se jim od posledního setkání podařilo lidem natropit.

Čarodějnice však nebyly jen zlé, těch, které znaly tajemství bylin, uměly zahánět nemoci a napravovat zlomeniny si lidé vážili. Bylinkářky – vědmy se vyznaly v tajích přírody. Věděly mnoho o působení rostlin, hub, kamenů, kovů, drahokamů, ale i barev a vůní.

 „Motivace dětí k tématu – kniha Malá čarodějnice“
  • Čarodějnice dětem převypráví svůj příběh z knihy
    • Děti přemýšlejí, zda je čarodějnice hodná nebo zlá
    • Předvádějí hodnou čarodějnici – usmíváme se
    • Zlou čarodějnici – mračíme se
  • Vyhledávejte příklady dobra a zla
  • Domýšlejte důsledky vlastního chování – rozehrajeme situaci, kdy něco moc chceme, ale je to pro nás nebezpečné a domýšlíme konce takových příběhů
„Grafomotorika“
  • Ježibaba čaruje (uvolnění zápěstí)

Čáry, máry omáčka, podívejte na ptáčka!

  • napodobujeme čarování (můžeme ve vzduchu i na papíře)

Letí, letí, poletuje, písničku si prozpěvuje!    – napodobujeme mávání křídly

Jakou?                                                          – vybereme písničku a zazpíváme si ji

„Čaruji kresbou“
  • Co bych si vyčaroval/a, kdybych byl/a čarodějnice nebo čaroděj – rozvíjení slovní zásoby
„Básničky“

Ježibaby 

Ježibaby kamarádky, krouží vzduchem tam a zpátky.
Šaty mají od sazí, snad se v letu nesrazí.

Čáry máry

Čáry máry kouzlení,
ať se ta věc promění.
Co to je, kdo to ví,
ten ať rychle odpoví.

Čarodějnice

Moje milá děvčata,  připravte si košťata,

nadešel ten správný den, kdy je vám let povolen.

„Stavba chýše pro čarodějnici“
  • Děti staví čarodějnické doupě (z kostek, kusů látek, kartonových krabic…) – venku dotvoří nasbíranými přírodninami
  • Co všechno čarodějnice ve své chýši potřebuje? Bude se v chýši čarodějnici líbit? Bude se jí tu dobře bydlet?
„Sluchová hra“
  • Děti nanosído chýše předměty, se kterými bude čarodějnice čarovat (papíry, igelitový pytlík, dřívka, skořápky od ořechů, příbor….) Čarodějnice se zavře do své chýše a ostatní musí podle sluchu poznat, s jakými předměty manipuluje (čaruje) – střídáme se
„Vaříme lektvar

Děti utvoří kotel postavený např. z kostek

  • vysloví, co by přidalo do kotle a proč? např. „přidávám do kotle květinu, abychom byly krásné“ atd.
  • děti vymýšlejí zaklínadla a kouzelné říkanky, které dotváří pohybem
  • vymýšlejí si čarodějnická jména
  • tancují kolem kotle
  • foukají do ohně (červený krepový papír, nastříhaný igelitový sáček…)
  • předvádí silný, mírný, smutný, zlý, veselý, pomalý, rychlý vítr
„Rostliny“

Hledáme v knížkách rostlinky, které děti mohou vidět ve svém okolí

  • Povídáme si o rostlinkách léčivých, ze kterých vaří lektvary hodné čarodějnice, které zahánějí nemoci a o rostlinkách jedovatých, ze kterých vaří lektvary čarodějnice zlé.
    • Děti přemýšlejí, co by se jim mohlo stát, kdyby vypily lektvar od zlé čarodějnice.
    • Kloktání lektvaru (vody)
Míchání lektvarů – Smoothie recepty
  1. Špenát, pomeranč a banán!

1 banán + 1 pomeranč + 1 hrst čerstvého listového špenátu + 150 ml vody +1 lžíce chia semínek

  1. Mango, pomeranč a banán!

1 banán + 1 středně velké mango + 1 pomeranč + 150 ml vody

  1. Zázračně zdravé smoothie z červené řepy!

1 malá červená řepa + 1/2 banánu + 1 cm kořene zázvoru + 100 ml vody

  1. Malinové smoothie které si zamilujtete!

150 g čerstvých malin + 2 banány + 150 ml kokosového mléka

  1.  Ananasové smoothie s okurkou a mátou

1 oloupaný ananas + 1 oloupaná okurka + Šťáva z jednoho citrónu + 1 hrst čerstvé máty

  1. Borůvkové smoothie s jogurtem

100 g mražených borůvek + 100 ml polotučného mléka + 1 kelímek bílého jogurtu + 1 lžička medu

  1. Melounové smoothie s jahodami

300 g vodního melounu + 150 g jahod + 100 ml vody

 

  1. Jahodové smoothie

15 kusů jahod + 100 ml jahodového džusu + Kelímek bílého jogurtu + 1 broskev + 1 lžička medu

  1. Mango-banánové smoothie s chlorellou

1 mango + 1 banán + Šťáva z 1/2 citrónu + 200 ml vody + 4 tabletky chlorelly

  1. Smoothie z mrkve a jablek

1 mrkev + 1 velké jablko + 1 lžíce šťávy z citrónu + 100 ml vody

 

Do umíchaného nápoje můžeme přidat jedlé bylinky od hodné čarodějnice – mladé výhonky kopřivy, meduňku, mátu…apod. a znovu umícháme. Ozdobíme jedlými květy

A něco pro „dospěláky“ – ŽIVOTABUDIČ

4 citrony + 4 velké cibule + 8 dkg česneku + 4 dkg křenu

Všechno nakrájet, dát do 3l sklenice, svařit 2l vody 1 kg cukru. Vlažné nalijeme do sklenice a občas promícháme. Za 14 dní přecedit a dát do menších lahví.

Užívá se 3x denně polévková lžíce

„Pavučiny“
  • Děti si s vaší pomocí vytvoří z párátek, tyčinek na čistění uší…pavučiny, které různě přeskupují – podle fantazie, těžší varianta – i podle předkreslené předlohy

„Let na koštěti“

„Čarodějnice a jejich košťata“ + pracovní list v příloze

  • Čarodějnice, aby mohla létat, potřebuje dobré koště. Slouží ji jako dopravní prostředek. Je potřeba najít v lese vhodný klacek, který bude dobrou násadou pro koště. Musí být pevný, lehký, akorát dlouhý, přesně takový, aby padl dané čarodějnici přesně do ruky. Přidáme větve z břízy, upevníme a je hotovo

Čarodějnice je unavená, po běhání a shánění košťata, odpočívá a protahuje se svým novým koštětem

„ Protažení“Protahovací cvičení na téma čarování
  1. Leh skrčmo, tyč držet rukama pod koleny, přitáhnout kolena k hrudníku a zpět
  2. Učí se nasedat na násadu – sed, držet tyč oběma rukama před tělem, střídavě provlékat pravou a levou nohu přes tyč a zpět
  3. Zkouší délku násady– sed, ručkovat po tyči svisle k zemi, totéž s tyčí vodorovně se zemí
  4. Zkouší sedět zpříma, aby z koštěte nespadla– turecký sed, tyč držet oběma rukama za rameny, vyrovnat záda, povol záda, ohnout
  5. Zkouší, jak vysoko doletí– turecký sed, tyč za rameny, vzpažit s tyčí a zpět
  6. Zkouší, jak bude s koštětem zatáčet – turecký sed, tyč za rameny, úklon vpravo, zpět, vlevo, zpět
  7. Zkouší kulatost násady– sed, tyč mezi dlaněmi před tělem svisle k zemi, rolovat tyč mezi dlaněmi vpřed, vzad
  8. Sed, tyč držet v dlaních na stehnech, předklon, tyč rolovat po nohách vpřed a zpět
  9. Sed roznožný, předklon, kutálet tyč vpřed po zemi a zpět
  10. Učí se přistávat a vzlétat –leh pokrčmo, tyč držet na zemi u hýždí, postupným odvíjením páteře od kostrče zvedat pánev a zpět
  11. Při létání vypadá jak letadlo– leh na břiše, tyč držet oběma rukama na hýždích, skrčit paže, lokty vzhůru, sunout tyč po zádech směrem k ramenům, stah lopatek k sobě a zpět, připažit, povolit
  12. Trénuje nouzové přistání– sed skrčmo, tyč držet oběma rukama u kolen, s výdechem spouštět trup od beder do pololehu (do natažených paží) a zpět sed
  13. Nezvládla let, ocitla se na stromě– leh skrčmo vznesmo, tyč držet oběma rukama na chodidlech, natažením nohou leh vznesmo, tyč s chodidly za hlavu a zpět
  14. Spadla do kopřiv, svědí jí celé tělo– drbat se tyčí na určených částech těla – na zádech, za uchem, na chodidle…
  15. Jde spát, dnes bylo trénování dost. Zítra odlétá s ostatními čarodějnicemi na slet, čeká jí dlouhá cesta – leh na boku, libovolně kolem tyče

„Zrcadlo“

Po cvičení je třeba se upravit. Utvořte dvojice stojící nebo sedící proti sobě. Z jedné čarodějnice se stává zrcadlo, které současně provádí pohyb druhé čarodějnice např. česání, mytí, čištění uší apod.

Můžeme zařadit logopedické cvičení

– čarodějnice startuje koště, děti procvičují hlásku T, T, T….

GYMNASTIKA MLUVIDEL A DECHOVÁ CVIČENÍ:

  • letí na koštěti – dlouhý nádech nosem, výdech pusou- fííííííííííííííí (nezvedáme přitom ramena)
  • Horký buřtík – nádech nosem, výdech pusou – au fu fu fu fu fu (vyrážet po slabikách)

ARTIKULAČNÍ CVIČENÍ:

Procvičte si hlásku „L” ve výslovnosti slov – letí, létá, léto, lup, lupe, lupa, louka, les, kolo, postel, pila, lýko, chvíle, mléko apod.

Na jeden nádech – „ABRAKADABRAKA ELCEPELCE KOTRMELCE”.

„Tvorba kostýmů“
  • Děti sis maminkami  vyrobí kostýmy na čarodějnický rej. Využití natrhaných látek, zbylých přírodnin (šišky, klacíky, usušené kytky, skořápky od ořechů…
  • Výroba čarodějnice z papíru – kresba obličeje (tuší, fixem) + dotvoření dle fantazie dětí – lepení kousků slámy (vlasy), tělo (látka, staré tričko..)

„Čarodějnický rej“

Nebojte se tedy vzletět,  když je duben končící,                                                    

máte k tomu večer šanci, podpořte tak tradici

  • navazujeme na lidovou tradici „Pálení čarodějnic“. „Malá čarodějnice uspořádala čarodějnický rej“, kde se děti  představí rodině ve vyrobeném kostýmu

Pro děti uspořádejte soutěže

  • Průlez pavučinou (vlna mezi stromy)
  • Let na koštěti
  • Skákání v pytli
  • Postrkávání míče klacíkem k cíli
  • Soutěž o nejlepší zaříkávadlo
  • Odměnou může být opékání špekáčků
Přílohy:

V textu písně vyměníme slovo: „za Jihlavou“… ZA OLŠAVOU

Úkol: „Havran Abraxas zkoušel malou čarodějnici z kouzel a dal jí za úkol vyčarovat dvě úplně stejná košťata. Malé čarodějnici se to sice povedlo, ale koště se zamíchalo mezi hromadu dalších a teď jej ani malá čarodějnice a ani Abraxas nemohou najít. Pomozte jim, děti. Najděte koště, které je stejné jako koště na obrázku nahoře.“