Tematický blok – „Hajný chodí sem a tam, celý les má spočítán “
- Vycházka do přírody a do lesa, – les Boří – chůze po nerovném terénu, zdolávání překážek, chůze na delší vzdálenost, pozorování změn v přírodě na jaře
- Nasbíráme si do košíčku přírodniny – mech, šišky, větvičky…. Doma postavíme domeček pro skřítky z přírodnin z lesa
- HLEDÁME A SBÍRÁME PODBĚL – sušíme jako bylinku na čaj. Hledáme také v přírodě suché stvoly kopřiv a tu hledáme mladé lístky kopřivy, kterou také nasušíme, použijeme v kuchyni
- Pozorování stromů a keřů – hledání rozdílů, rozlišování stromů jehličnatých a listnatých POVÍDÁME SI na toto téma. Doma hledáme v knihách, encyklopediích
- POČETNÍ VZTAHY:
- mnoho / málo, vysoký / nízký, vysoký – vyšší – nejvyšší, malý – menší – nejmenší
- BÁSEŇ S POHYBEM:
Stojí, stojí stromeček, stoj spojný, rovný – vyrovnat záda nohy=KMEN STROMU
má přemnoho větviček, vzpažit – natáhnout ruce s rozpažením ruce=VĚTVE STROMU
větvičky se hýbají, kývání rukama do stran -nápodoba větru v koruně stromu
stromečky se kývají kývání celým tělem (stoj spojný vzpažit – s rozpažením) VICHŘICE
- POHYBOVÁ HRA – „Čáry, máry- zajíček vás promění v….“ – maminka říká: (zapojte fantazii a vymyslete zvířata a nápodobu jejich pohybu – děti vám určitě poradí😊 změna – „Tiché karty“ – ukazujeme obrázky zvířat a děti napodobují
Po lese běhá zajíček, srna, v lese chodí ježek, medvěd… – děti napodobují pohyb
Zahrajte si dětmi oblíbenou hru: „Zajíček v své jamce sedí sám, ubožáčku, co je ti, že nemůžeš skákati, chutě skoč a vyskoč. – Tanec ve dvojici – Na té naší pšenici, tancovali zajíci, zajíci dva. Sem tam si poskočili, dokola se točili, zajíci dva“
- SMYSLOVÁ HRA – zavážeme oči – vyber z košíčku z lesa – šišku, mech, kůru ze stromu, kamínek, větvičku jehličnatého stromu, listnatého stromu….
- DIDAKTICKÁ HRA – Kde je? – oblíbený plyšák, procvičování prostorových pojmů: nad, pod, na, vedle, mezi. Motivace – „Zajíček nám schovává hračku“ – děti určují kam, nebo pokládají podle vašich instrukcí
- Motivace – ZAJÍC POPLETA: „Co patří/nepatří do lesa?“ – „Co tě napadne, když se řekne LES“ – „Je to pravda, že ….“
- Soustředěný poslech předčítané pohádky, vyprávění – děti rodičům, čtení pohádky pomocí obrázků :„Červená Karkulka“ – vzpomeneme si na maňáskovou pohádku z MŠ hranou p. uč. Marcelou a Kačkou
- Kdo si vzpomene na melodii, zazpívá si pohádku v písni
„Šla Karkulka černým lesem, číhal na ni vlk, olizoval mlsné vousy, natahoval krk: co to neseš Karkuličko ve svém košíčku, – kuřátko a bábovičku pro svou babičku. Vlk utíkal do chaloupky hodné babičky, když babička otevřela, vlk udělal ham, když babička zakřičela, tak už byla tam. Šel okolo pan myslivec a měl velký nůž, rozpáral vlkovi břicho a je konec už“ – určitě si zase spolu brzy zazpíváme v MŠ😊
- ROZPOČÍTADLO – paměť, rytmizace
- Hajný chodí sem a tam, celý les má spočítán. Srnec, srnka, jedle, smrk a ven z les musí vlk.
- Liška, šiška, pampeliška, zabloudila v lese myška. Ten, ten, ten, vyvede ji ven.
- ZPÍVÁME SI
„Na jaře, na jaře, čáp jede v kočáře. Hej hopy, hej hopy, hej hopy hop. Čáp veze sluníčko, točí se kolečko, hej hopy, hej hopy, hej hopy hop!
- VYRÁBÍME Z PAPÍRU – použijeme barevný papír, nebo i bílý, novinový, listy z časopisů…
SKLÁDÁME – čtverec na půl – vznikne trojúhelník, přeložíme oba krajní rohy mírně ke středu a vznikne nám květ – „tulipán, nebo i v menším z bílého papíru sněženka, bledule“
Květy můžeme vybarvit pastelkami, pokud máme i vodovou barvou. Kdo má doma potravinářské barvy, barvy na vajíčka – namíchá si vodovky doma do skleniček od přesnídávky. Pozor, nedá se vyprat, nebo kdyžtak špatně!
- LOGOPEDICKÁ CHVILKA – rozložíme vyrobené květy po podlaze
„Honem, vstávej, Aničko! Protažení rukou áááááááááááááááá – zívání
Koukni, svítí sluníčko! Kukátko
Směje se, je veselé, tak už honem z postele! Výskok
K domu běží kočička, mňouká tiše u mlíčka. Mňoukání
Tlamičku si olizuje olízneme horní i dolní ret
Hřbet si slastně protahuje kočičí hřbet
V tom uvidí Veroniku rukama zacloníme oči
Poskakuje po chodníku poskoky snožmo mezi kytkami na koberci
Skočí sem a skočí tam, vyhýbá se kytičkám.
– GRAFOMOTORIKA – ve spodním díle papíru dolní oblouk – tam, zpátky = KOŠÍČEK. Pro kočičku malujeme barevná klubíčka vlny. Barvičky pojmenujeme.
- POKUS – moje zahrádka – do květináče, na starý plech z trouby, do misky…. Nasadíme obilí, o které se budou děti samy starat. Odměnou jim bude záhonek zeleného osení, které vám zkrášlí velikonoční stůl, předsíň, nebo i pokojíček. Společně si povídáte, co potřebuje rostlinka ke svému životu. Co se stane, když je semínku zima, je ve tmě, nezaléváme, nebo naopak přeléváme…. Vyzdobit jej můžete vyrobeným zápichem z minulého tvoření.
Pracovní listy:
Zdroje PL:
www.e-predskolaci.cz
www.clanky.rvp.cz