+420 572 574 556 msmikuh@uhedu.cz

Poznáváme rostliny

Tematický blok: „Sázím, sázím zeleninu“

 

Na jaře se musíme starat o zahradu – chystáme záhonky – kypříme půdu, sázíme semínka, sazeničky, zaléváme, hnojíme. Popovídejte si s dětmi o tom, jak připravujete jarní zahrádku – jaké používáte nářadí, co všechno sadíte. Upozorníme na bezpečnost! Pokud máte vlastní zahrádku, proměňte se na zahradníky a společně pracujte – i děti mohou plet, kypřit, hnojit, sázet, zalévat apod. Pokud nemáte záhonek, zkuste zasadit do truhlíku cibulku, ředkvičku, nebo vysejte bylinky. Můžete společně zasadit do květináče koupené macešky a přidat nějakou dekoraci, zápich…

Sázení semínek

  •  hrášku, mrkve, petržele, pórku, ředkviček, cibule, polníčku, rokety…

Motivační báseň:

„ZAHRADNÍCI“

Sázím, sázím zeleninu, ruce už mám samou hlínu.

Sázím mrkev, sázím zelí, abychom se dobře měli.

 

V pondělí, v pondělí, táta práci rozdělí.

V úterý, v úterý, dá nám čisté zástěry.

Ve středu, ve středu, už to s rýčem dovedu.

A když přijde čtvrtek, ryju jako krtek.

A když přijde pátek, už čekáme svátek.

V sobotu, v sobotu, skončíme tu lopotu.

A když přijde neděle, vstává se nám vesele.

 

Roztál sníh a země voní, vsaďme mladý stromek do ní.

Dejte pozor na kořeny, kůlem bude připevněný.

Až vyroste z malička, dá voňavá jablíčka.

 

HLEDÁME A SBÍRÁME BYLINKY

  •  poohlédneme se po pampelišce, nasbíráme květy a uvaříme si z nich med. Sušíme mladé výhonky kopřivy a vyrobíme si sirup.

RECEPT:

  • 400květů pampelišek bez stonků, propláchnout a dát do 1l vody. Přidat šťávu ze 2 citronů, přivedeme k varu a odstavíme. 1 den necháme louhovat, přecedíme přes plátýnko, přidáme 1,5 kg cukru, vaříme asi půl hodiny, dokud nezhoustne.
  • 100 snítek mladých kopřiv (výška max. 20cm – nejpozději do 15. Května), 1pár pampeliškových květů pro lepší barvu, 2l vody, 100g kyseliny citronové, 2-3 omyté a nakrájené citrony, 2 kg cukru. Kopřivy, citrony a kyselinu citronovou vložit do sklenice, zalít vodou a za občasného míchání nechat 24 hod. louhovat. Přecedit přes plátýnko, svařit 2 kg cukru. Hotový sirup nalít do čistých lahví. – Užívat 1 polévkovou lžíci ráno + druhou večer. Naředěný vodou či minerálkou se dá sirup užívat jako osvěžující nápoj.
  • POKUS – do zatahovacího sáčku vložíme vrstvu kuchyňských utěrek, navlhčíme a vložíme fazolku, hrášek, aby bylo semínko přes sáček vidět. Staráme se, jako o zahrádkuJ– „JAKO ZASADÍME“ Postupně budeme přes průhledný sáček pozorovat, jak semínko klíčí, vyrůstají kořínky, roste stonek, lístky….

 

POČETNÍ VZTAHY

  • Spočítej, kolik máš prstů – poté ukazujeme dětem různě počet prstů a společně se snažíme je spočítat
  • Viz. pracovní listy v příloze

 

PÍSEŇ S POHYBEM

„Šel zahradník do zahrady s motykou, motykou,                              – nápodoba chůze

vykopal tam rozmarýnu velikou, velikou.                                             – nápodoba kopání motykou

Nebyla to rozmarýna, byl to křen, byl to křen,                                    – roztáhnout prsty a otáčet v zápěstí

vyhodil ho zahradníček z okna ven, z okna ven!“                              – nápodoba hodu horním obloukem

 

SMYSLOVÁ HRA

  • zavážeme oči – kde to zvoní? – ukryjeme v místnosti, nebo i na zahradě kuchyňský minutovník nebo budík a nastavíme zvonění.

 

DIDAKTICKÁ HRA – „CO TAM NEPATŘÍ“

  • mezi základní zahradnické náčiní vložíme jiný předmět (např. jablíčko, čepici, hračku…) Úkolem dětí, je určit co tam nepatří a proč. Takovým způsobem tvoříme a třídíme i jiné předměty denní potřeby – např. skupinku hraček a vložíme banán. Skupinku hygienických potřeb a vložíme část oblečení. …..

 

ROZPOČÍTADLO

  • paměť, rytmizace

„U potoka roste kvítí, říkají mu petrklíč, na koho to slovo padne, ten musí jít z kola pryč!“

ZPÍVÁME SI

  • Pampelišky v žlutém kloboučku – notový záznam v příloze

 

VYRÁBÍME Z PAPÍRU DOMEČEK

  • předlohou může být omalovánka s dokreslením druhé poloviny domečku v příloze. Skládání papíru a stříhání bude dalším výrobkem dle volby dětí.  Dáme dětem možnost vybírat barvy a vymýšlet tvary oken a dveří. Nakonec mohou dekorovat domeček kytičkami, přidat zahrádku, stromy….

 

GRAFOMOTORIKA

  • horní oblouk – duha, rovná linka směrem vpravo + vlevo – motýl.( Pracovní listy jsou v příloze)

 

POHYBOVÁ HRA

  • Hrajeme si na zahradníky, sázíme kytičky – rozložíme barevné květinky z papíru. Zahrajeme si na jaro – děti představují včeličky a běhají mezi květy rozesetými po zemi. Na slova – HLEDEJTE MODROU! – děti běží a hledají květinu příslušné barvy. Vybíhá vítr – rodič – a honí včeličky. (vítr může být hudba – písnička. Po jejím zastavení jen určíte jinou barvu květu.

 

CVIČENÍ S MÍČEM

  1. Míč nad hlavu a střídavě se ohýbat ke kotníkům a naopak. Nohy mírně od sebe, natažená kolena.
  2. Střídavě předávat míč z ruky do ruky kolem jednotlivých částí těla(trup, hlava, nohy)
  3. Sedění a pérování na míči – držet rovnováhu, sedět rovně, natažené nohy, mírně pokrčená kolena, upažit
  4. Jedna noha pokrčená na míči, rovná záda. Pérujeme nahoru, dolů – nohy střídáme.

 

LOGOPEDICKÁ CHVILKA

  • jóga prstů

Spojujeme prsty + ťukáme si s nimi. Cílem je, trefit se na peřinku prstu a rytmizovat při říkance. Děti se uvolňují a zároveň se učí jmenovat dny v týdnu, poznávat a pojmenovat prsty.

Pondělí – palce

Úterý – ukazováčky

Středa – prostředníčky

Čtvrtek – prsteníčky

Pátek – malíčky

Sobota, neděle, to je přece svátek – všechny prsty zároveň + roztažené

 

Pracovní listy + omalovánky:

Omalovánky

grafomotorika sázím, sázím, zeleninu

Jeden, dva, tři, čtyři

pampelišky-písnička